یاد خداوند برکت‌های بسیاری دارد، از جمله:

۱.یاد نعمت‌های او عامل شکر اوست؛

۲.یاد قدرت او سبب توکل بر اوست؛

۳.یاد الطاف او سبب محبت اوست؛

۴.یاد قهر و خشم او علتی برای خوف از اوست؛

۵.یاد عظمت و بزرگی او سبب خشیت در مقابل اوست؛

۶.یاد علم او به پنهان پنهان و آشکار،مایه حیا و پاکدامنی ماست؛

۷.یاد عفو و کرم او مایه امید و توبه است؛

۸.یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزگاری است؛

اگر بدانیم بدون اراده خداوند متعال حتی چاقو قدرت بریدن ندارد ،همانگونه که چاقوی ابراهیم گلوی فرزندش اسماعیل علیه السلام را نبرید؛

اگر تیغ عالم بجنبد ز جای نبرد رگی تا نخواهد خدای

اگر بدانیم که آتش بدون اراده او نمی‌سوزاند، چنانچه ابراهیم را نسوزاند؛

اگر بدانیم با اراده او و حتی بدون ازدواج و داشتن شوهر زنی بچه‌دار می‌شود، همانند مریم؛

اگر بدانیم از پیرمردی به نام، با داشتن همسری نازا آن هم در کهولت، نوزادی به نام متولد می‌شود؛ چنانچه از زکریا و همسرش یحیی متولد شد؛

اگر بدانیم به اراده خدا عصای موسی علیه السلام که به دریا خورد، آب سفت می‌شود و همین عصا که به سنگ خورد، از سنگ آب می‌آید؛

اگر بدانیم تمام تکیه‌گاه‌ها در زمانی کارایی خودش را از دست می‌دهد که؛

نه اسبابی در کار است: (تقطعت بهم الاسباب)بقره ۱۶۶.

نه انسابی در کار است:( فلا انساب بینهم یومئذ) مومنون ۱۰۱

نه دوستی سراغ دوست را می‌گیرد:( ولا یسئل حمیم حمیما) معارج ۱۰

نه مالی و نه فرزندی کارایی دارد:( یوم لا ینفع مال ولا بنون) شعرا ۸۸

نه عذرخواهی سودی دارد:( یوم لا ینفع الظالمین معذرتهم) غافل ۵۲

و نه روابط اجتماعی مفید هستند:( یوم لا یغنی مولی عن مولی شیئا ولا هم ینصرون) دخان ۴۱

اگر بدانیم روزگاری داریم که تمام وجود ما را پشیمانی، حسرت، ندامت می‌گیرد و با تمام وجود می‌گوییم:

سلطنت من نابود شد: (هلک عنی سلطانیه) حاقه ۲۹

مال من هدر رفت: (ما اغنی عنی مالیه)همان ۲۸

و این همه سرمایه را هدر دادم:( اهلکت مالا لبدا) بلد ۴

اگر بدانیم غفلت،انسان را از چهارپایان پست‌تر  هم قرار می‌دهد:( اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک  هم الغافلون) اعراف ۱۷۹

قطعاً به گونه دیگر عمل و رفتار خواهیم کرد؛ به هر حال چگونه می‌توان کسی که خود غافل است، به دیگران تذکر دهد.

واقعیت این است که اگر لطف خداوند متعال نباشد همه ما در همه چیز باختیم.

در این میان، از ساده‌ترین راه آشتی با خدا و خارج شدن از غفلت و توجه به عجز‌ها و نیازهاست. با نماز می‌توان از راهی ساده، ارزان، دائمی ،پرمحتوا، با سابقه‌ای از آدم تا خاتم و به وسیله چند واژه در هر مکان و هر زمان با او پیوند برقرار کرد.

اگر انسان بداند که برای سقوط او چه چیزهایی در کمین است،از قبیل هوس‌ها، وسوسه‌ها، شیطان‌ها ،حسادت‌ها و خطرها، به سراغ قدرتی ‌بی پایان می‌رود؛

اگر انسان بداند حکومت‌ها قابل اعتماد نیستند، مادیات همیشه کارایی ندارد، دوستان او را رها می‌کنند و به طور کلی ورق برمی‌گردد و سرنوشت صدرصد تغییر می‌کند به سراغ پناهگاه می‌رود و از ریسمان‌های پوسیده دست برمی‌دارد.

قرآن تکیه بر غیر خدا را تکیه بر تار عنکبوت می‌داند و همچنین می‌فرماید:همه قدرت‌ها توانایی آفریدن یک مگس را ندارند و اگر مگسی چیزی از آنها را برباید، حتی ابرقدرت‌ها هم نمی‌توانند آن را از دهانش باز پس گیرند. حج ۷۳

کوتاه سخن آنکه که توجه به ضعف‌ها و نیازها انسان را با خداوند گره می‌زند؛ زیرا: اوست که به هنگام بیماری مرا شفا می‌دهد:( و اذا مرضت  فهو یشفین) شعرا ۸۰

گرسنگی و تشنگی او برطرف می‌سازد:(و الذی هو یطعمنی و یسقین) همان ۷۹.

آینده من نیز  وابسته است

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1403-02-07] [ 07:29:00 ق.ظ ]