قرآن می‌فرماید: که نماز وسیله‌ای برای حل مشکلات است (واستعینوا بالصبر والصلاة).بقره۴۵ انسان به دلیل کمبودها و ضعف علمی، جسمی، فکری و با توجه به حوادث پیش بینی شده و نشده، به یک پناهگاه نیاز دارد و باید به منبعی متصل شود .قرآن به پیامبر می‌فرماید: چون گرفتاریت در روز زیاد است، سحرها به دو منبع انرژی وصل شو یکی تهجد و نماز شب که تو را مقاوم می‌کند (ان ناشئته اللیل هی اشد وطئاً و اقوم قیلا) مزمل۶.دیگری تلاوت قرآن .

همچنین در قرآن کریم می‌خوانیم: از صبر و نماز برابر همه مشکلات کمک بگیرید. نماز با توجه، انسان را به یاد قدرت بی‌پایان خدا می‌اندازد و همه قدرت‌ها را هرچه باشد، به جز او کوچک جلوه می‌دهد. مهر او را در دل زیاد می‌کند و روحیه توکل را تقویت می‌نماید و انسان را از وابستگی‌های مادی می‌رهاند. همه این آثار، انسان را در برابر مشکلات مقاوم می‌کند.

بنابر روایات حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله هرگاه مسئله مهمی برایش رخ می‌داد، به نماز می‌ایستاد و این آیه را تلاوت می‌کرد:(واستعینوا بالصبر و الصلوه)مسترک الوسایل ج1۲،ص۲۴۲.

نماز احساس در محضر خدا بودن است و هر کس این احساس را داشته باشد مقاوم می‌گردد. اگر شناگر بداند شیرجه او زیر نظر تماشاچیان است، تا آخرین نفس خود را زیر آب نگه می‌دارد؛ اگر کودک دست خود را در دست پدر بداند از نگاه هیچکس  دلهره‌ای ندارد؛ قرآن کریم نیز به موسی و هارون می‌فرماید:( اننی معکما اسمع و اری)طه۴۶. به نوح نیز می‌فرماید:( واصنع الفلک باعیننا و وحینا)هود۳۷.

بنابراین احساس حضور در محضر خدا انسان را مقاوم می‌کند؛ آنچنان که هر گروهی که از کنار نوح عبور می‌کرد، او را مسخره می‌کردند، ولی او هیچ تردیدی به خود راه نمی‌داد: (کلما مر علیه ملا من قومه سخروا منه)هود۳۸. یا هرچه فرعون موسی را تحقیر کرد، ذره‌ای در موسی اثر نگذاشت. آری؛ اگر طنابی که به جایی محکم متصل است به دست انسان باشد در برابر هیچ موجی دغدغه ندارد.

نشانه دیگر مقاوم سازی نماز،اقرار مخالفان شعیب بود که به او می‌گفتند: آیا نمازت، تو را وادار کرده که در برابر عقاید و اعمال ما ایستادگی کنی؟( قالوا یا شعیب اصلاتک تامرک ان نترک ما یعبد اباونااو ان نفعل فی اموالنا ما نشوا)هود۸۷.

به این مثال توجه کنید: اگه شما در یک قطعه زمین یک هکتاری باشید،آن را بزرگ می‌بینید؛ اما اگر سوار هواپیما شدید و به آسمان رفتید؛ این قطعه زمین یک هکتاری به اندازه یک جعبه پرتقال می‌شود. اگر بالاتر بروید به قدر یک صابون و باز هم بالاتر بروید، به قدر یک آدامس و اگر بالاتر رفتید به قدر یک عدس می‌شود؛ آنچنان که هرچه بیشتر اوج بگیرید، زمین کوچک‌تر می‌شود. خاصیت نماز اینه که اگر در آن اوجی باشد هرچه غیر خدا باشد کوچک می‌گردد.

حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:(عظم الخالق فی انفسهم فصغرهما دونه فی اعینهم)نهج البلاغه خطبه متقین. کسی که خالق در نظرش بزرگ باشد، همه چیز دیگر در نزد او کوچک است.

ساحرانی که برای رسوا کردن موسی علیه السلام از مناطق مختلف به مرکز آمده بودند، از فرعون تقاضای پاداش داشتند،، ولی همین که معجزه موسی را دیدند ایمان آوردند؛با اینکه بزرگترین تهدیدها را شنیدند، به فرعون، تهدیدها و امکاناتش لبخند زدند و گفتند: دستور بده ما را بکشند!

الله اکبر! برای انسان در یک لحظه یک سکه بزرگ است و تقاضای پاداش می‌کند و همان انسان یک لحظه بعد به فرعون می‌گوید دنیا که چیزی نیست! به دنیا و همه حکومت با نگاه حقارت می‌نگرند.اعراف۱۱۳_۱۲۶

این معجزه ات اتصال به خدا است و بهترین جای اتصال به خدا نماز است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1403-02-06] [ 08:51:00 ق.ظ ]