آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب می‌فرمودند: من در مشهد اقامه نماز مسجدی را به عهده داشتم، جوانی با لباس رنگارنگ در صفحه اول نماز نشسته بود، سالمندی به او طعنه زد ؛که آیا خجالت نمی‌کشی با این لباس جلف در صفحه اول نشسته‌ای؟ او شرمنده شد و رفت در صف دیگر نشست. من به آن پیرمرد گفتم: چه حقی داشتی این جوان را از سر جایش بلند کردی؟ مگر شرط حضور در صف اول رنگ لباس است؟ او هم از جوان عذرخواهی کرد، و خواست تا در جای اولش بنشیند.

اگر کودکی دو ساله در جایی نشسته باشد،  بالاترین شخصیت هم، حق ندارد این کودک را از جایش بلند کند، و در جای او نماز بخواند؛ اگر این را بکند نمازش باطل است.

لباس زیبا و آرایش مادر به هنگام نماز (که مستحبت است)سبب گرایش دختران به نماز می‌شود. اگر از دختری بپرسند عروسی را بیشتر دوست داری یا عزا را؟ می‌گوید: عروسی را. زیرا در عروسی همه لباس زیبا می‌پوشند و دختر از آنجا که به آرایش علاقه دارد، همین که دید مادرش به هنگام نماز تغییر لباس و آرایش می‌دهد، او هم به نماز علاقمند می‌شود.

البته طبعاً هرچه والدین آگاه‌تر به مسائل تربیتی و محبتشان بیشتر در عمل پیشگام‌تر باشند، در این زمینه موفق‌تر خواهند بود.

والدین باید بدانند که عقب انداختن آموزش نماز تا سن بلوغ، کار آنان را سخت می‌کند. برای نمونه اگر به کودکی اجازه سیگار کشیدن را تا ۱۵ سالگی بدهیم،سپس یکباره از او بخواهیم از سیگار دست بردارد، مشکل خواهد بود. اگر بخواهیم دختری را از سن ۹ سالگی بی‌حجاب یا بدحجاب رها کنیم، به طور قطع نمی‌توان در یک لحظه لباسی را که به او عادت کرده از او گرفت؛ همانگونه که اگر به طفلی دو سال یکسره شیر بدهیم و بعد بخواهیم یکباره به او کباب بدهیم، به معده او فشار وارد می‌شود؛ بنابراین باید والدین از سال ها پیش از بلوغ، فرزندان خود را با نماز آشنا کنند.

والدین باید بدانند که در آموزش نماز به کودکان، مستحبات را وارد نکنند؛ یعنی اول به آموزش واجبات آن هم به حداقل‌ها بسنده کنند.

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1403-02-08] [ 09:03:00 ق.ظ ]