لزوم تغییر آرایش رسانهای و تبلیغاتی در مقابل جبهه فراگیر دشمن
✅ لزوم تغییر آرایش رسانهای و تبلیغاتی در مقابل جبهه فراگیر دشمن
🔻 مقام معظم رهبری در جمع مداحان: « نبرد امروز، نبردی است برای فتح «مغزها، دلها و باورها». دشمنی که در میدان نظامی و اقتصادی تاب ایستادگی این ملت را ندید، اکنون با آرایشی گسترده و پیچیده، تمامی توپخانهی تبلیغاتی خود را به سمت هویت دینی، تاریخی و فرهنگی ایران نشانه رفته است.»
👌 شعاری که از حسینیهی امام خمینی(ره) طنینانداز شد، نوید یک بازآرایی راهبردی بود: در برابر «آرایش تبلیغاتی دشمن»، باید «آرایش تبلیغاتی خود» را تغییر داد.
📲 این تغییر آرایش، به معنای عقبنشینی نیست؛ به معنای جابهجایی از موضع انفعال به موضع تأثیرگذاری فعال است. اما ارکان این آرایش نوین رسانه ای و تبلیغاتی چیست؟ نقطهی تمرکز دشمن، «معارف اسلامی، شیعی و انقلابی» است. بنابراین باید با قدرت و عمق، این کانونسازی بر معارف ناب را تقویت کرد. بسیج، مداحی، هیأت، هنر متعهد و رسانهی صادق، باید به سنگرهای بیمانند تبیین تبدیل شوند تا بدلیل نداشتن ادبیات متناسب، بهتدریج از بین نروند.
👈 امروز باقی ماندن در سنگر دفاع مؤثر، کافی نیست. بلکه باید با شناخت دقیق آرایش دشمن، به نقاط حساس و تناقضاتش حمله کرد. افشای دروغ، پاسخگویی به شبهات با زبان گویا و هنرمندانه، و نشان دادن پوچی ادعاهای تمدن غربی، بخشی از این عملیات هجومی است. در میدانی که جنگ، جنگ «اعصاب و ادراک» است، توانمندسازی مردم و ایجاد مصونیت آنان و به خصوص جوانان با سواد رسانهای کلید پیروزی است. باید جامعه را با «سواد رسانهای» و «بینش انتقادی» مسلح کرد تا با بسیج اجتماعی خود مردم، سره را از ناسره تشخیص دهند.
📲 جنگ تبلیغاتی، جبههای واحد میطلبد. یکی از نکات مهم در این راستا آن است که همهی نهادهای فرهنگی، رسانهای، آموزشی و هنری باید تحت یک استراتژی واحد و هماهنگ، همانند لشکری منسجم عمل کنند. موازی کاری، فعالیت های تکراری، پراکندگی و تضاد در پیام، بزرگترین خدمت به دشمن است.
👌 در بیان واقعیت های زندگی روزمره و مشکلات ، مردم با گوش دل میشنوند. شفافیت در بیان مشکلات (بدون ایجاد ناامیدی) و صداقت در عملکرد، اعتماد میآفریند. اعتمادی که خود، دیواری مستحکم در برابر تبلیغات مسموم دشمن است. همانگونه که رهبری فرمودند: با وجود همه مشکلات، ملت با «ایستادگی، صدق و صفا» برای ایران آبرو و قدرت میآفریند. صداقت یک سلاح قطعی در این مبارزه است.
🔻در این کارزار تبلیغاتی گاهی یک نوحهی خوشساخت و عمیق، یک مستند 5 دقیقه ای، یک نقاشی اثرگذار از دهها خطابه اثرگذارتر است. باید از این ظرفیتهای حیرتانگیز – که ریشه در جان بسیج دارند – برای انتقال مفاهیم مقاومت، عدالت و معنویت به بهترین شکل استفاده کرد.
📲 نبرد امروز، نبردی «تبلیغاتی-رسانهای» است. دشمن فهمیده با سلاح، نمیتوان این قدرت معنوی را تسخیر کرد. پس در مقابل او باید « تغییر آرایش» داد. آرایشی که در آن، همهی توان فرهنگ و هنر و رسانه، حول محور «تبیین جهادی»، «هویتسازی» و «مصونبخشی» سامان مییابد. این راه، دشوار اما «کاملاً ممکن» است. شرط موفقیت، خروج از انفعال، تشخیص درست میدان و شلیک متمرکز و حسابشده به قلب اهداف دشمن است.
👌 این، همان ندای فاطمی است که در کلام رهبر انقلاب طنینانداز شد: «باید فاطمی بود… و از آن بانوی اسوه در جهاد تبیین پیروی کرد. امروز استکبار جهانی و در راس آن آمریکای دشمن با شبکهای جهانی و امکانات رسانه ای و تبلیغاتی وسیع، در حال شبیخون به ذهنهاست. بنابراین، دفاع رسانه ای و تبلیغاتی ما نیز باید هوشمند، متمرکز و هجومی باشد.