اجلاس نماز هر سال با پیام رهبر معظم انقلاب و معمولاً با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود و در آن صدها نفر از مسئولان فرهنگی درباره نماز گفتگوهایی دارندجناب حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی رحمت الله علیه که رهبر آزادگان بود، در یکی از اجلاس‌های سراسری نماز خاطره مهمی را بیان کردند.

در زمان حمله حزب بعث عراق به دستور صدام و تصرف بخش‌هایی از ایران و وجود هزاران شهید، جانباز و اسیر ،خاطرات مهمی از نماز اسرا و جانبازان و وصیت‌های بسیاری در وصیت‌نامه شهدا به چشم می‌خورد که بسیاری از آنها می‌تواند مستند خوبی برای تهیه فیلم‌های گوناگون باشد.

آقای ابوترابی در اجلاس نماز گفتند: در ۱۰ سال اسارت ما در اردوگاه عراق و شکنجه‌های طاقت فرسا دستوری صادر شد که چند نفر از اسرای موثر را شبانه با شکنجه به قتل برسانند. ستمگران بعثی جمعی را از میان اسرا خارج کردند و تصمیم گرفتند آن‌ها را با شکنجه به شهادت برسانند به دو نفر از آنها چنان سیلی محکمی زده بودند که چشمان از حدقه بیرون آمد بر روی موزاییک‌ها افتاد، بعضی را با کوبیدن میخ بر سر و بعضی را با ضربه‌ای که به کشته شدن آنها اطمینان پیدا می‌کردند شکنجه کردند .

این افراد روی زمین افتادند و در حالی که نفسشان به شماره افتاده بود و در خون خود می‌غلطیدند از گوشه چشم سپیده صبح را دیدند و احساس کردند که طلوع فجر است با همین شرایط نماز خواندند، ولی مدتی که گذشت معلوم شد اشتباه کردند و نماز را پیش از اذان خواندند آنها در آن شرایط یک بار دیگر نماز صبح را به جا آوردند…..

امام حسین علیه السلام در کربلا و ظهر عاشورا نه تنها از نماز دست برنداشت بلکه مستحبات نماز را هم تا حد امکان انجام داد؛ اذان و اقامه نماز اول وقت و و نماز با جماعت.

حضرت زینب علیه السلام در غروب عاشورا که داغ ۷۲ تن از جمله دو فرزند چند برادر و چندین تن از خویشاوندان را دیده بود مسئولیت جمع آوری یتیمان و پرستاری امام سجاد علیه السلام آماده شدن برای اسارت دلداری و سرپرستی صاحبان عزا در شب تاریک آن هم در میان لشکر دشمن را بر عهده داشت و با وجود بحرانی‌ترین مدیریت تاریخ روبرو شد ،نه تنها از نماز خود نکاست بلکه از نماز شب که مستحب می‌باشد نیست صرف نظر نکرد.

به نظر می‌رسد که اگر عکس و پوستری از نماز شخصیت‌های برجسته در دست  باشد خود نوعی دعوت به نماز به شمار می‌آید اگر به جای اینکه عکس چهره امام و رهبری نصب شود از عکس‌هایی که در حال نماز جماعت هستند، استفاده شود، مفیدتر خواهد بود عکس نماز خلبان پای پرواز در فرودگاه، عکس دکتر حسابی در حال نماز در کلاس‌های فیزیک، عکس نماز جماعت قهرمانان ورزشی در زمین ورزش و عکس پزشک جراح در بیمارستان و مانند آن می‌تواند نوعی دعوت به نماز باشد.

اگر مربیان، معلمان، استادان و فرهیختگان علاقه خود را به نماز نشان دهند،در میان نسل نو و علاقه‌مندان رونق پیدا می‌کند ؛همانگونه که اگر مردم از نوعی غذا استقبال کنند تولید و پخش آن غذا در مغازه‌ها بیشتر می‌شود ولی اگر ما میان نمازگزار و تارک نماز تفاوتی قرار ندهیم نماز رونق نمی‌یابد چنانچه حضرت علی فرمود نباید نیکوکار و بدکار نزد تو یکسان باشند (ولا یکونن المحسن و المسیء عندک بمنزلته سواء).

در حدیث دیگر می‌خوانیم همین که به کار خلافی برخورد کردید یا با قدرت و یا با زبان، نهی از منکر کنید و اگر با هیچ یک نشد حداقل با عبوس کردن چهره تنفر خودتان را نشان دهید….

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1403-02-05] [ 09:41:00 ق.ظ ]