ارتش نامرئی دشمن وارد جنگی جدی شده
📲 ارتش نامرئی دشمن وارد جنگی جدی شده
👈 در وضعیت موجودبا تغییر میدان نبرد، دیگر نه با «خاکریزهای سرزمینی» که با « جغرافیای ادراک» مواجهیم. سلاح دشمن، دیگر نه «گلوله» که «روایت» است و هدفش، نه «اشغال خاک» که «تسخیر ذهن» است. در این جنگ شناختی بیامان، غول رسانهای دشمن، ارتشی نامرئی و چابک ساخته که بدون شلیک حتی یک گلوله، به دنبال فتح سنگر به سنگر باورهای ماست. در برابر چنین آرایشی، نیازمند یک «آرایش جنگی رسانهای» متقابل، هوشمند و تهاجمی هستیم.
🔻 قدرت رسانههای دشمن، نه در انتقال «خبر» که در «مهندسی چارچوب فهم» آن خبر است. آنها با برجستهسازی گزینشی، تولید روایتهای جهتدار و کنترل دستور کار ذهنی جامعه، به دنبال ایجاد یک «هژمونی روایی» هستند؛ یعنی وضعیتی که در آن، جامعه، جهان را نه آنطور که هست، بلکه آنطور که دشمن میخواهد، ببیند و تحلیل کند. در این نبرد، بزرگترین سرمایه ما یعنی «هویت اسلامی»،«معارف شیعی» و «ارزش انقلابی» سیبل اصلی است. دشمن تلاش میکند با تحریف تاریخ و ایجاد شبهه، این سرمایههای معنایی را تضعیف کرده و جامعه را از درون،خلع سلاح هویتی کند.
📱 فضای مجازی، به یک «کمینگاه دیجیتال» تبدیل شده است؛ میدانی که در آن، خبر جعلی با ظاهر مستند، شایعه به صورت موجی و عملیات روانی با نقاب «صدای مردم» منتشر میشود. ویژگی اصلی این کمینگاه، نامرئی بودن منبع حمله است. این پدیده، تشخیص «خبر» از «عملیات» را دشوارتر از همیشه کرده و هر کاربر بیخبر را ناخواسته به سرباز پیادهنظام ارتش دشمن برای تکثیر پیام تبدیل میکند.
💻 مقابله با این ارتش رسانهای، تنها با ابزارهای سنتی و رویکرد پدافندی (تکذیب و پاسخگویی) ممکن نیست. ما نیازمند یک دکترین تهاجمی هستیم. این دکترین باید بر سه اصل استوار باشد:
۱. کنشگری پیشدستانه:
ما نباید منتظر حمله دشمن بمانیم. باید با تولید روایتهای قدرتمند و مستمر از دستاوردها، تاریخ و مبانی فکری خود، «دستور کار ذهنی» جامعه را خودمان تعیین کنیم.
۲. روایتسازی به جای خبررسانی:
ما نباید فقط «خبر» بدهیم؛ باید «معنا» بسازیم. هر خبر باید در یک چارچوب روایی بزرگتر قرار گیرد که به مخاطب در فهم و تحلیل آن کمک کند.
۳. تکیه بر ارتش مردمی:
بزرگترین سرمایه ما، مردم مؤمن و انقلابی هستند. باید با توانمندسازی و شبکهسازی فعالان مردمی در فضای مجازی، «ارتش سایبری خودی» را برای مقابله با امواج دشمن سازماندهی کرد.
🔚 از این رو، جنگ امروز، جنگ بر سر «حقیقت» نیست؛ جنگ بر سر «باور مردم» است. در این جنگ، پیروز کسی است که راوی اول و راوی برتر روایتها باشد.